Druga kwestia, to mylenie pojęcia licencji z przeniesieniem majątkowych praw autorskich. Osoby płacące twórcy bardzo często są przekonani, że z automatu kupują prawo do danego dzieła. Nie zawsze tak jest. Ogólną zasadą jest udzielenie licencji. Jeśli nie zawarliście żadnej umowy lub też w umowie nie poruszaliście kwestii praw autorskich, to jest duże prawdopodobieństwo, że została zawarta między wami dodatkowa umowa licencyjna. Przeniesienie, czyli potocznie mówiąc zakup praw autorskich wymaga stosownych postanowień w umowie i umowa ta musi być zawarta w formie pisemnej.
Tutaj znajdziesz więcej informacji o różnicach dotyczących licencji a przeniesienia praw autorskich.
Przejdźmy więc do meritum. Co musisz zrobić, aby skutecznie przenieść majątkowe prawa autorskie?
Odpowiedź jest prosta i zawiera się w jednym punkcie.
MUSISZ ZAWRZEĆ UMOWĘ O PRZENIESIENIE MAJĄTKOWYCH PRAW AUTORSKICH W FORMIE PISEMNEJ.
Więcej o formie umowy napisałem w poniższym wpisie:
Proste, nie? W końcu odpowiedź zawiera się w jednym punkcie. Tak, ale ten punkt zawiera dużo podpunktów, gdyż zawierając umowę o przeniesienie majątkowych praw autorskich musisz pamiętać o paru kwestiach.
1) POLA EKSPLOATACJI
Najważniejszym elementem przeniesienia majątkowych praw autorskich są pola eksploatacji. Tobie, jako twórcy przysługują prawa do korzystania z wszystkich pól eksploatacji, czyli do całościowego korzystania z utworu. Wskazując pola eksploatacji przy przeniesieniu autorskich praw majątkowych określasz co dana osoba może robić z utworem, z jednoczesnym zrzeczeniem się do tychże czynności.
Myślę, że na przykładzie zrozumiesz to lepiej.
Stworzyłeś rysunek, który jest utworem. Taki rysunek można np. Umieszczać na koszulkach, zrobić z niego logo produktu, czy też może być nadrukowany na okładce książki. Takie możliwości, to są właśnie pola eksploatacji.
Pola eksploatacji mogą dotyczyć również okresu oraz terenu. Np. Zezwalasz na korzystanie z danego utworu przez 12 miesięcy na terenie Wielkiej Brytanii.
2) OZNACZENIE UTWORU
Nie mniej ważnym elementem jest wskazanie samego utworu, co do którego przenoszone są prawa autorskie. Oznaczenie utworu nie powinno budzić wątpliwości, tzn. musimy wiedzieć, że to właśnie chodzi o ten konkretny utwór.
3) CENA
Jeśli nie zawrzesz w umowie kwestii dotyczących ceny, to nie oznacza to, że prawa do utworu zostały przeniesione za darmo. Wręcz przeciwnie. Co do zasady twórcy przysługuje wynagrodzenie. Jeśli chcesz za darmo przenieść prawa, to musisz wyraźnie wskazać, że prawa są przenoszone nieodpłatnie.
4) ZALEŻNE PRAWA AUTORSKIE
Dobrze jest też poruszyć kwestie zależnych praw autorskich. Jeśli nawet w umowie przenieśliście wszystkie majątkowe prawa autorskie do utworu, to nie oznacza to, że na nabywce przechodzą również zależne prawa autorskie. Jeśli nie postanowiono inaczej, to te prawa pozostają przy autorze.
5) SPOSÓB KORZYSTANIA
W umowie możesz zawrzeć również kwestie dotyczące sposobu korzystania z utworu. Jeśli masz obawy, że twój utwór zostanie wykorzystany w sposób, w jaki byś nie chciał, to powinieneś dokładnie opisać sposób korzystania. Myślę, że żaden twórca nie chciałby, aby jego utwór był wykorzystywany do szerzenia nienawiści lub zakazanych ideologi.
6) CZAS
Ważnym elementem jest również czas przejścia praw autorskich. Jeśli chcesz, żeby nabywca mógł rozpowszechniać twój utwór dopiero za miesiąc, to dobrze by było zawrzeć takie postanowienie.
7) OGRANICZENIA PODMIOTOWE
A co w sytuacji, gdy nie chcesz, by utwór który stworzyłeś trafił w ręce pewnych osób? Wtedy koniecznie musisz to zastrzec w umowie. Brak postanowień w tym zakresie spowoduje, że nabywca będzie mógł swobodnie rozporządzać utworem.
